09 февруари 2021

Владимир Соловьов за Фьодор Достоевски


„А той обичаше преди всичко живата човешка душа във всичко и навсякъде, и вярваше, че всички ние сме род Божи, вярваше в безкрайната сила на човешката душа, тържествуваща над всяко външно насилие и над всяко вътрешно падение. Като прие в своята душа цялата злоба на живота, цялото бреме и чернотата на живота и като преодоля всичко това с безкрайната сила на любовта, Достоевски възвестяваше тази победа във всичките си творения.
 
Като изпита в душата си божествената сила, която си пробива път през всяко човешко безсилие, Достоевски стигна до познанието за Бога и Богочовека. Съществуването на Бога и на Христа му се откри във вътрешната сила на любовта и всеопрощението и тази всеопрощаваща благодатна сила той проповядваше като основание и за външното осъществяване на онова царство на справедливостта на земята, което той жадуваше и към което се стремеше през целия си живот.“
 
Из словото, произнесено от Соловьов на гроба на Достоевски, 1 февруари 1881 г.
 
Владимир Соловьов, Три речи в памет на Достоевски. В: Соловьов, В. Идеята за свръхчовека. Изд. „Захарий Стоянов“, С., 2012, с. 7–8
 
* * *
 
Централната идея, на която служеше Достоевски с цялата си дейност, беше християнската идея за свободно общочовешко единение, всемирно братство в името на Христа. []
 
Въпреки че са изминали вече 18 века, откакто това слово е за пръв път възвестено от Христос, то наистина и в наши дни е съвсем ново, и такъв проповедник на християнската идея като Достоевски справедливо може да бъде наречен „ясновиждащ предчувственик“ на истинското християнство. За него Христос не беше само факт на миналото, далечно и необяснимо чудо. Ако така гледаме на Христос, то той лесно може да бъде превърнат в мъртъв образ, пред който се прекланят в църквите по празниците, но който няма място в живота…“
 
„Достоевски твърдеше, че въпреки привидния си животински образ, руският народ дълбоко в душата си носи друг образ – образа на Христа – и когато настъпи времето, ще го покаже открито на всички народи, и ще ги привлече към него, и заедно с тях ще изпълни общочовешката си задача.
 
А тази задача – т.е. истинското християнство – е нещо общочовешко не само в смисъл, че то трябва да обедини и примири всички народи в една вяра – най-важното е това, че то трябва да обедини и примири всички човешки дела в едно всемирно общо дело; без него и общата вселенска вяра би била само отвлечена формула и мъртва догма. И Достоевски не само проповядваше това обединяване на общочовешките дела – поне на най-важните от тях – в една християнска идея; до известна степен той го и потвърждаваше с делата си.
 
Религиозен човек, той едновременно с това беше и напълно свободен мислител, и изключителен художник. Тези три страни, тези три висши дела при него не си противоречаха и не се взаимоизключваха, а бяха неделима част от цялостната му дейност. В убежденията си той никога не отделяше истината от доброто и красотата, в художественото си творчество никога не поставяше красотата, отделно от доброто и истината. И беше прав, защото тези три понятия живеят само в съюз помежду си. Доброто, отделено от истината и красотата, е само неопределено чувство, безсилен кумир; отвлечената истина е само нищо незначеща дума, а красотата без доброто и истината е кумир. А за Достоевски това бяха само три неделими форми на една и съща безусловна идея.
 
Разкрилата се в Христос безкрайност на човешката душа, способна да побере в себе си цялата безкрайност на божественото – тази идея е едновременно и най-голямо добро, и най-висша истина, и най-съвършена красота. Истината е доброто, създадено от човешкия ум; красотата е същото това добро и същата тази истина, материално въплътена в жива конкретна форма. И пълното й въплъщаване във всичко е вече и край, и цел, и съвършенство, и ето защо Достоевски казваше, че красотата ще спаси света.“
 
Из Три речи в памет на Достоевски, Втора реч на Соловьов, произнесена на гроба на Достоевски на 1 февруари 1882 г., една година след смъртта на Достоевски.
 
Владимир Соловьов, Кратка повест за Антихриста. Три речи в памет на Достоевски. УИ „Св. Св. Кирил и Методий“, В.Т., 1994, с. 73–77