06 май 2020

Владимир Соловьов за вегетарианството


Въздържането от ядене и пиене – постенето – винаги и навсякъде е било от основните изисквания на нравствеността. Правилото винаги и навсякъде е било въздържане от животинска храна и особено от месна. Причината за това е, че месото по-лесно и пълно се превръща в кръв и по-бързо и силно повишава енергията на плътския живот.

Въздържането от месна храна, без съмнение, може да се смята за всеобщо изискване. Всички възражения срещу това правило търпят критика и отдавна са опровергани не само от моралистите, но и от естествоизпитателите.

От аскетична гледна точка въздържането от месо (и изобщо от животинска храна) е полезно два пъти: първо, защото така намалява енергията на плътския живот; второ, тъй като наследствения навик е развил естествена потребност от такава храна, то с въздържането от нея се упражнява силата на волята за сметка на материалното влечение и се повишава духовната енергия.“

„Съществува и друг мотив за въздържане от месна и изобщо от животинска храна – мотив също нравствен, но не с аскетичен, а с алтруистичен характер – именно разпространеното предписание за милосърдие или жалост спрямо животните. Този момент преобладава в будистката етика, докато аскетичният е възприет в църковно-християнската.“

„Според библейското учение, храната на нормалния (райски) човек е била само от плодове и треви в естествен вид. Това и сега е правило на най-строгия монашески пост както на Изток, така и на Запад.“

Владимир Соловьов, „Оправдание на доброто“, с. 141, 142