05 юни 2017

Владимир Соловьов за целта на историческото развитие

„Окончателната фаза на историческото развитие, представляваща обща цел на човечеството, е изграждане на всецялостна житейска организация, която ще създаде обективно удовлетворение на всички основни потребности и стремежи на човешката природа.“ (с. 246)

„Истинската обективна нравственост на човека е да служи съзнателно и свободно на тази обща цел, като отъждествява с нея своята лична воля, а това отъждествяване, което същевременно е освобождение на човека, ще се осъществи неизбежно, когато той действително осъзнае истинността на посочената идея.“ (с. 247)

Владимир Соловьов, Философски начала на цялостното знание (1877)

* * *

„От нас се иска само да не слагаме своята малка част на мястото на великото цяло, да не се затваряме в личното си дело, а да се стремим да го свържем с общочовешкото, да не забравяме за това велико дело, да го издигаме по-високо и да го поставяме на преден план, а всичко останало – на по-заден. Не е във властта ни да решим кога и как ще се извърши великото дело на общочовешкото единение. Но да издигнем това дело като наша най-важна задача и да му служим с всичките си дела – това е във властта ни. Във властта ни е да кажем: ето какво искаме ние, ето каква е висшата цел и какво е нашето знаме – и на друго ние не сме съгласни.“  (с. 79)
 
Светът не трябва да бъде спасен насила. Задачата не се състои в едно обикновено съединяване на всички части от човечеството и на всички човешки дела в едно общо дело. Ние можем да си представим, че хората работят заедно над някаква велика задача и насочват към нея, и й подчиняват всичките си лични дела, но ако тази задача им е натрапена, ако за тях тя е нещо съдбовно и настойчиво, ако те са обединени от слепия инстинкт или външната принуда, то даже и ако това единство обхване цялото човечество, то все едно това няма да бъде истинско човечество, а само някакъв огромен мравуняк.“ (с. 77)

Владимир Соловьов, Три речи в памет на Достоевски (1883)

* * *

„Тържество на вечния живот – това е окончателният смисъл на Вселената. Съдържанието на този живот е вътрешното единство на всичко, или любовта, нейната форма – красотата, нейното условие – свободата.“ (с. 222)

„Но тази стихийна любов, с която е наситено всичко в природата, е само стремеж, влечение към вечното царство на любовта и красотата. Само човешката личност може истински и окончателно да се приобщи към това царство, тъй като пълното съединяване може да се осъществи единствено при наличието на съзнателност и свобода. Тъкмо затова „Всесъдържателят е дал свобода“ на злото начало, за да може чрез борба с него човекът свободно да достигне съвършенство.“ (с. 223)

Истински човешко добро е възможно само когато човек го постига сам и го приема със своята воля и съзнание. Да предадеш на човека отвън готовата истина, без участието на собственото му мислене и опит, би означавало да отнемеш вътрешното достойнство и на истината, и на човека. Ако бе възможно да се надарят хората с най-висше благо наготово, с осигуряване на благополучие отвън, без техния труд и усилия, с това би се потвърдило само, че между щастливия човек и ситото животно няма съществена разлика.“ (с. 223)

Никой не може да поднесе на човека съвършенство без неговото собствено, свободно и съзнателно участие. Личната свобода, или свободата за самоопределение е свойство, което придава на човека безусловното му значение в очите на Висшето същество.“ (с. 224)

„Не само половата любов има своите заложби в животинския свят, но същото трябва да се каже и за патриотизма (при обществените и стадните животни). Съдбата на човека и на човечеството, нашето извисяване над животинския свят зависи главно от очовечаването и одухотворяването на тези основни факти в живота, от прераждането им от слепи инстинкти на природата в съзнателни принципи на достойното съществуване. Естествено, в тази дейност преобладаващата роля принадлежи на духовните вождове на човечеството – на поетите и на мислителите.“ (с. 224-225)

Владимир Соловьов, Поезията на А. К. Толстой (1895)